W związku z dużą liczbą zapytań o zastosowanie poszczególnych metod terapii przedstawiamy w skrócie najważniejsze informacje.
TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Integracja sensoryczna jest procesem, dzięki któremu mózg otrzymując informację ze wszystkich systemów zmysłowych dokonuje ich segregacji, rozpoznania, interpretacji i integracji z wcześniejszymi doświadczeniami. Na tej podstawie mózg tworzy odpowiednią do sytuacji reakcję nazywaną adaptacyjną. Nierozwinięcie określonych umiejętności powoduje powstawanie trudności w funkcjonowaniu i zachowaniu dziecka.
ZGŁOŚ SIĘ DO TERAPEUTY SI, JEŚLI TWOJE DZIECKO:
EEG BIOFEEDBACK
Biofeedback" dosłownie
oznacza; „biologiczne sprzężenie zwrotne"; bio (od biologiczny) i feedback
(ang. sprzężenie zwrotne). EEG (elektroencefalogram) to zapis czynności
bioelektrycznej mózgu, zarejestrowany za pomocą przystawionych do skóry głowy
elektrod. Polega na podawaniu pacjentowi informacji o pracy jego mózgu, dzięki
czemu może on nauczyć się świadomie modyfikować charakterystyki własnych fal
mózgowych. Upraszczając, można przyjąć,
że pacjent wzmacnia fale sprzyjające koncentracji, relaksacji, panowaniu nad emocjami,
a hamuje fale związane z silnymi emocjami, pobudzeniem, napięciem, stresem,
bądź lękiem. Trening polega więc na autoregulacji, normalizacji fal mózgowych.
W wyniku systematycznej
terapii następuje modyfikacja czynności bioelektrycznej mózgu na skutek zmian
zachodzących w połączeniach pomiędzy komórkami nerwowymi: tworzą się nowe
połączenia synaptyczne. Dzięki plastyczności mózgu efekty uzyskane podczas
treningów są długotrwałe, a poprawa wzorca bioelektrycznego mózgu umożliwia
poprawę funkcjonowania psychoneurologicznego.
Dzięki treningom EEG
Biofeedback poprawiają się: uwaga, koncentracja, szybkość myślenia, mowa,
wzrasta kreatywność, zdolność do rozwiązywania problemów, zmniejszeniu ulegają
fizjologiczne objawy nadpobudliwości psychoruchowej, podnosi się samoocena,
odporność na stres, zdolność do opanowywania gniewu i kontroli emocji. Dzieci
osiągają lepsze wyniki w szkole, są spokojniejsze, pewniejsze siebie, zaczynają
wierzyć w swoje możliwości. Pod wpływem treningów wiele dzieci dotąd
zamkniętych i małomównych stają się
bardziej otwartymi, chętnymi do kontaktów towarzyskich i do aktywności
społecznej.
WSKAZANIA DO TERAPII EEG-BIOFEEDBACK:
TERAPIA LOGOPEDYCZNA
Terapia logopedyczna to całość specyficznych, zamierzonych oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się (od prostych wad wymowy do niemożności mówienia włącznie).
ZGŁOŚ SIĘ DO LOGOPEDY, JEŚLI TWOJE DZIECKO:
WCZESNA NAUKA CZYTANIA
METODĄ J.CIESZYŃSKIEJ
To niezwykle skuteczna metoda nauki czytania opracowana przez doświadczonego logopedę prof. Jagodę Cieszyńską. Metoda ta poparta jest o wyniki licznych współczesnych badań neuropsychologicznych oraz wieloletnie doświadczenia logopedyczne i terapeutyczne. Metoda Krakowska doskonale się sprawdza, ponieważ wykorzystuje naturalną skłonność każdego człowieka do mówienia sylabami. Naukę czytania rozpoczyna się od poznania samogłosek ustnych - co stanowi powrót do prymarnych, niemowlęcych artykulacji. Odczytanie samogłosek angażuje głównie prawa półkulę mózgu, która w sposób symultaniczny, kompleksowy ujmuje obraz graficzny litery. Dzięki wykorzystaniu wizualizacji w umyśle dziecka integrują się obraz, ruch i dźwięk związany z artykulacją danej samogłoski.
Kolejność faz i wprowadzanie
poszczególnych głosek:
ETAP
I - od samogłosek prymarnych do
sylaby otwartej
ETAP
II - od sylaby otwartej do pierwszej sylaby
ETAP
III - czytanie sylab zamkniętych
ETAP
IV - czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych
ETAP
V - samodzielne czytanie tekstów.
DLA KOGO?
Metodą
symultaniczno-sekwencyjną można pracować z absolutnie każdym dzieckiem,
ponieważ jest metodą opartą o program rozwojowy, jest nastawiona na realizację
naturalnych etapów rozwoju, które musi przejść każde dziecko, niezależnie od
schorzenia. Doskonale sprawdza się w terapii dzieci z:
TRENING SŁUCHOWY
Jeżeli zachodzi taka potrzeba terapia logopedyczna wspomagana jest stymulacją słuchową - seria Słucham i uczę się mówić J. Cieszyńskiej i E. Wianeckiej. Trening prowadzony jest w słuchawkach, by odgrodzić dziecko od bodźców i stymulować bezpośrednio analizator słuchu. Systematycznie prowadzony trening słuchowy wyzwala mechanizm spontanicznego naśladowania wypowiedzi językowych, kształtują i utrwalają prawidłowy wzorzec wymowy oraz stymulują słuch fonemowy. Trening pozwala dziecku zrozumieć zależność między dźwiękiem, obrazem graficznym i znaczeniem. Ćwiczenia wpływają także na poprawę koncentracji, uwagi i funkcjonowania poznawczego.
STYMULACJA PRZEZNACZONA JEST DLA DZIECI:
TERAPIA DELACATO
Podstawowym założeniem metody C. Delacato jest przekonanie, że mózg nieprawidłowo analizuje i syntetyzuje informacje przesyłane z receptorów zmysłów. Terapia polega na diagnozie (obserwacja dziecka i wywiad z rodzicem), oraz opracowaniu miesięcznego programu stymulacyjnego dla dziecka . Program realizowany jest przez rodziców lub każdą inną osobę, której zostanie dokładnie zaprezentowany podczas przekazania sekwencji. Celem terapii, jest normalizacja pracy zmysłów.
ZGŁOŚ SIĘ DO TERAPEUTY DELCATO JEŚLI DZIECKO:
DIAGNOZA FUNKCJONALNA
Diagnoza umiejętności i funkcjonowania wykonywana na ogół przy pomocy Profilu Psychoedukacyjnego PEP-R Schoplera i Reichlera oraz Arkuszem Komepetencji Kielina. Jest to całościowa diagnoza funkcjonowania dziecka, określana we wszystkich sferach jego rozwoju (Naśladowanie, Koordynacja wzrokowo-ruchowa, Percepcja, Motoryka duża i mała, Czynności poznawcze, Komunikacja oraz Mowa czynna,). Daje także możliwość zdiagnozowania dziecka pod względem jego zachowania i uspołecznienia oraz czynności samoobsługowych. Pozwala na określenie ogólnego wieku rozwojowego dziecka i wieku rozwojowego w każdej z wymienionych sfer oraz porównanie go do wieku życia. Uzyskany wynik w poszczególnych sferach wskazuje na ewentualne dysharmonie w rozwoju oraz na umiejętności będące poniżej lub powyżej wieku życia dziecka. Daje obraz aktualnych możliwości dziecka wraz z umiejętnościami, które są na etapie obiecującym - rozwijają się. Jest podstawą do budowania programu terapeutycznego.
DIAGNOZĘ FUNKCJONALNĄ WYKONUJEMY KIEDY:
REWALIDACJA
WSPOMAGANIE ROZWOJU
Głównym celem oddziaływań rewalidacyjnych (edukacyjnych) jest stymulowanie właściwości intelektualnych i osobowościowych dziecka. Zajęcia rewalidacyjne są prowadzone przez psychologa, mają charakter:
Zajęcia
rewalidacyjne poprzedza diagnoza funkcjonalna dziecka. Pozwala ona ocenić
sposób funkcjonowania w takich sferach jak : naśladowanie, percepcja, motoryka
duża i mała, koordynacja wzrokowo-ruchowa, komunikacja oraz czynności
poznawcze. Ma na celu poznanie stanu obecnego jak i możliwości rozwojowych, co
umożliwia dobranie metod, zdań i materiałów, odpowiednio do indywidualnego
poziomu rozwoju dziecka.
Indywidualny
program zajęć rewalidacyjnych oparty jest o wyniki diagnozy funkcjonalnej, ewentualne
orzeczenie o niepełnosprawności dziecka oraz konsultacje z rodzicami. Zajęcia
edukacyjne często wzbogacane są o techniki motywacyjne wykorzystywane w terapii
behawioralnej.
TERAPIA RĘKI
Terapia ręki opiera się na założeniu, że trudności we właściwym poruszaniu i posługiwaniu się dłonią wynikają z nieprawidłowego funkcjonowania w całym układzie motorycznym. Koncentruje się na zwiększeniu zdolności manipulacyjnej w obszarze tak dłoni i palców, jak i całej kończyny górnej. Ma na celu usprawnienie ruchów precyzyjnych palców, polepszenie koordynacji obu rąk, zwiększenie wrażliwości czuciowej dłoni. Obejmuje korekcję chwytu oraz naukę kolorowania, pisania oraz innych umiejętności manualnych.
TERAPIA RĘKI PRZEZNACZONA JEST DLA DZIECI:
MODYFIKACJA ZACHOWAŃ / TERAPIA BEHAWIORALNA
Stosowana Analiza Behawioralna to dyscyplina naukowa, w której ściśle określone procedury są systematycznie stosowane w celu wykształtowania u dziecka prawidłowych, społecznie pożądanych zachowań. Terapia polega na określeniu przyczyn oraz procedur postępowania, w sytuacji wystąpienia modyfikowanego zachowania.
ZGŁOŚ SIĘ DO TERAPEUTY, JEŚLI DZIECKO:
KONSULTACJA ZESPOŁOWA
Konsultacje zespołowe to spotkanie z psychologiem i terapeutami mające na celu określenie charakteru problemu dotyczącego dziecka oraz wskazanie sposobów pomocy lub możliwości jego rozwiązania. Podczas konsultacji można również uzyskać doraźną pomoc psychologiczną, a także uzyskać informacje dotyczące ewentualnych dalszych działań (w przypadku istnienia potrzeby konsultacji logopedycznych, neurologicznych, psychiatrycznych oraz dalszej terapii.). Konsultacje umożliwiają znalezienie odpowiedzi na nurtujące pytania dotyczące zachowań dziecka, jego tempa i poziomu rozwoju. Obejmują zazwyczaj jedno spotkanie trwające od 60 do 120 minut.
ZGŁOŚ SIĘ NA KONSULTACJE W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA:
ZAJĘCIA GRUPOWE
TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH
Forma zajęć grupowych (od 4 do 6 osób) oparta na Treningu Zastępowania Agresji Goldsteina (Trening Umiejętności Społecznych, Trening Kontroli Złości, Trening Wnioskowania Moralnego). Celem zajęć jest wytrenowanie konkretnych zachowań, które ułatwią codzienne funkcjonowanie w szkole, na zajęciach pozalekcyjnych, w środowisku rodzinnym oraz zdobycie umiejętności interpersonalnych umożliwiających efektywne wykorzystanie wiedzy i zdolności uczestników w ich otoczeniu. Metodą pracy jest przede wszystkim odgrywanie ról i nauka poprzez modelowanie oraz ,,odrabianie prac domowych", czyli wprowadzanie nowo nabytych umiejętności w życie pod kontrolą trenera (elementy coachingu). Zajęcia obejmują także przygotowywanie projektów w grupach, gry i zabawy zespołowe oraz elementy relaksacji.
TRENING JEST KIEROWANY DO:
ZAJĘCIA GRUPOWE
ROZWÓJ KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH
Terapia w formie zabawy w grupie około 4-6 dzieci wybranych na podstawie podobnego poziomu funkcjonowania. Zajęcia kształtują umiejętności społeczne i komunikacyjne, uczą zabawy i zasad pracy w grupie, poprzez konieczność wzajemnej współpracy dzieci i wspólnej zabawy. Wspierają rozwój społeczny, emocjonalny, a także poznawczy oraz zdolności manualnych, dzięki ćwiczeniom ruchowym, plastycznym oraz ogólnorozwojowym. Rozwijają twórczość i wyobraźnię. Wspomagają rozumienie i posługiwanie się mową.
ZAPISZ DZIECKO NA TERAPIĘ, JEŚLI